ساز سه تار از خانواده سازهای زهی – مضرابی در موسیقی ایرانی است که آن را با ناخن انگشت اشاره می نوازند.
صدای این ساز، ظریف و تا حدودی حزن انگیز است و وسعت صوتی آن نزدیک به 3 اکتاو می باشد.
ساز سه تار را میتوان یکی از لطیف ترین سازهای جهان به شمار آورد. حجم کوچک کاسه ی رزونانس در این ساز، موجب خلق آوایی میشود که شاید حجم کمتری نسبت به سایر صداها داشته باشد.
همین ویژگی، آن را به سازی برای نواختن در خلوت و تنهایی بدل کرده است. تماس مستقیم ناخن با سیم ساز، موجب برقراری ارتباط عاطفی و روانی نوازنده با نوای برخاسته از این ساز میشود. احساسی که در کمتر سازی میتوان نظیر آن را پیدا کرد.
به قول استاد کامل؛ آقای ابوالحسن خان صبا: ساز سه تار، برای یک نفر کم و برای دو نفر زیاد است!
این ساز و انواع سازهای شبیه به آن مانند دوتار، تنبور، چگور و … در نواحی مرکزی آسیا و خاورمیانه رواج داشته اند. سه تار از جمله سازهای اصیل ایرانی است.
با این که در محدوده جغرافیایی غرب آسیا سازهای هم خانواده آن با شکل و شمایلی نزدیک به هم، به وفور یافت می شود، اما مشابه سه تار کنونی در نقاط دیگر این منطقه دیده نشده است.
نوازندگی سه تار در تاریخ معاصر ایران دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است که در بخش های دیگر به آن ها خواهیم پرداخت. یکی از مهم ترین بانیان رواج این ساز در میان عموم مردم؛ خاندان فراهانی و به ویژه آقای میرزا عبدالله می باشد.